Bakgrund

Skandinaviska Musikskolan startade som ett privat enmansföretag i slutet på år 2017, då under namnet Östermalms Pianoskola. Under 2021 är elevantalet uppe i drygt 120 elever, med 13 lärare, och vi har bytt namn till Skandinaviska Musikskolan. Vi finns i Stockholm, och vår huvudinriktning är klassisk musik och jazz. Vi erbjuder idag pianolektioner, fiollektioner, cellolektioner, gitarrlektioner och sånglektioner. Våra elever kommer från Stockholms alla hörn och är både barn och vuxna.

Piano i musikskolans lokaler.jpg

Filosofi

Att behärska ett instrument blir ofta en livslång glädje. Musikskolans lärare är professionellt utbildade musiker, och vi har valt det yrket av kärlek till musiken. Det är vårt uppdrag att sprida vidare kunskapen och den glädje vi får ut av att ägna oss åt musikutövande. Just spelglädje står därför i fokus under din utbildning hos oss - samtidigt som vi är måna om att lägga grunden till en stabil teknik och teoretisk förståelse. Alla våra instruktörer har sina egna styrkor och förhållningssätt - men gemensamt har vi en rad metoder som är unika för Skandinaviska Musikskolan, med fokus på motivation och musikglädje.

Lokaler

Skandinaviska Musikskolans undervisning håller till i två olika lokaler i Stockholm: en i Hjorthagen och en i Norra Djurgårdsstaden. Studion i Hjorthagen ligger inne hos Almeby Piano. Det är här majoriteten av våra pianolektioner äger rum!

Sedan 2021 har vi vår egen lokal på Bobergsgatan 11 i Norra Djurgårdsstaden. Där pågår stråklektioner, sånglektioner, cellolektioner och gitarrlektionerna och även en och annan pianolektion.

Skandinaviska Musikskolan.jpg

Kära besökare,

Den här musikskolan är en förlängning på det jag älskat under min egen musikaliska utbildning. Gränslöshet, vilja, och inre drivkraft. Den är också en reaktion på det jag saknat, såsom målmedvetet teknikarbete, roliga inkörsportar till teori, och den sociala biten - att spela tillsammans och uppträda.

Konstnärer är förföljda av myter om talang, inspiration och genier. De metoder som utvecklats och implementerats på musikskolan de senaste åren har syftat till att hjälpa elever att bygga upp det som i själva verket ligger bakom musikalisk excellens: disciplin. Undervisningen bygger på värderingar som är typisk för skandinavisk kultur. Vi jobbar med positiv förstärkning, "spelifiering" och trygga relationer mellan lärare och elev. Det är min övertygelse att den bästa pedagogen har mod att ställa krav och utmana sina elever - alltid med en mjuk, kärleksfull och tolerant hand. Färdigheter och musikglädje blir då en bieffekt.

Vi verkar för en modern inställning till instrumentundervisning - utan att överge dess traditionella grundpelare. Det är kombinationen av allt detta som utgör kärnan och filosofin i Skandinaviska Musikskolan.

Varmt välkommen!​

Linn Bertland, grundare