Of course I'm awesome - I play the violin!

viol.jpg

Fiol

Detta tidlösa, vackra instrument, är ett av dem som har överlevt mänsklig utveckling allra längst. I många hundra år har den funnits med i olika former, och dagens variant - som har hängt med ända sedan 1700-talet - verkar vara här för att stanna. Fiolen har en framträdande roll inom klassisk musik, film- och folkmusik, och är älskat för sin levande, vackra ljusa klang.

Fiolen passar alla som föredrar att spela tillsammans med andra. Ingen stråkkvartett eller orkester är komplett utan violinist - och fiolen har också en given plats inom pop- och rockmusik. Några exempel på låtar där fioler varit viktiga kan du hitta hos Britney Spears och Coldplay. Vi tycker dock att fiolen skiner som allra starkast i klassisk musik som till exempel Paganini eller Tchaikovsky.

Fiol för barn

Barn som spelar stråkinstrument får ofta ett väldigt bra gehör med sig ända in i vuxen ålder. Du kan börja spela fiol redan vid 5 års ålder. För föräldrar som vill anmäla sitt barn till fiollektioner rekommenderar vi alltid att man läser vår föräldraguide, för att kunna ge sitt barn goda förutsättningar att ta till sig undervisningen. Vi tar emot vuxna elever också!

Kursen

Du träffar din fiollärare individuellt, samma dag och tid varje vecka, i vårt gula hus i Norra Djurgårdsstaden. En vanlig lektion kan se ut på olika sätt. Vanligtvis spelar du upp din läxa, kanske några tekniska övningar, och om tid finns övar vi också på notläsning. Kanske spelar du litegrann tillsammans med din lärare. För de allra flesta räcker det med 30 minuter att göra allt detta effektivt. Kom i god tid, så att du hinner packa upp och förbereda din fiol lagom till lektionen börjar.

lektionen kommer din lärare att ge dig uppgifter att öva på hemma. Det är nämligen övningen du gör på hemmaplan som är nyckeln till framgång. Läraren kan bara visa dig vägen - precis som med allt lärande, så måste du ta stegen själv. Några minuter tillsammans med fiolen varje dag kan ta dig långt på en termin. Om du har tålamod och disciplin så kommer du märka att dina låtar blir alltmer roliga, spännande och avancerade!

Du behöver

Vill du prova på en fiollektion först, för att se om det är något för dig? Du får gärna låna en fiol av oss! Efter provlektionen kommer du dock att behöva ett eget instrument. För att hyra eller köpa instrument kan vi rekommendera Joakim Amundin.